Java Chicken: Burung Warisan Dual Warisan Amerika

Ayam Jawa adalah burung yang sangat unik dan tua dengan sejarah yang menawan dan banyak ciri-ciri yang amat berguna untuk petani moden yang berkekalan. Ayam Jawa dibiakkan menjadi burung all-in-one yang ideal untuk pengeluaran telur dan daging. Sebagai tambahan kepada pengeluaran daging dan telur mereka yang banyak, Mottled Javas adalah baka yang menakjubkan yang semua orang inginkan di ladang mereka.

Mengenai Java Chickens

Satu perkara yang menarik tentang ayam Jawa ialah warisan mereka. Javas adalah baka unggulan kedua yang telah dibangunkan di Amerika, berikutan Dominique. Pada tahun 1883, Black, Mottled dan White Javas diterima pakai dalam Persatuan Ayam Amerika. Malangnya, pada tahun 1910, Jawa Putih telah dikeluarkan dari piawai selepas beberapa pertimbangan kerana mereka menyerupai Batu Plymouth Putih terlalu rapat.

White Javas masih dibiakkan oleh kumpulan penternak yang berdedikasi, bersama dengan Auburn Javas yang menakjubkan. Walaupun dedikasi yang tidak memberangsangkan kepada baka, tidak ada variasi warna yang diterima oleh Persatuan Ayam Amerika.

Ciri-ciri Jawa

1. Saiz dan Berat

Sejak ayam Jawa adalah ayam dwi-tujuan, mereka adalah ayam yang cukup besar dengan badan belakang dan berbentuk segi empat panjang. Satu lagi ciri khas Javas adalah payudara mereka yang penuh dengan bulat yang membuat ayam meja yang menarik.

Anak ayam jawa adalah burung yang cukup besar, beratnya sekitar 9.5 paun pada berat badan penuh. Bayi baka ini lebih rendah, rata-rata £ 7 apabila ditanam sepenuhnya.

2. perangai

Javas adalah sejenis baka yang baik dan lebih baik yang lebih suka memakan makanan dan menjadi ibu yang sangat baik. Oleh kerana keturunan warisan mereka, burung-burung ini sangat ayam dan ayam hidup dengan personaliti amaran yang membuat mereka mencari kemungkinan bahaya seperti pemangsa dahagakan darah.

3. Pengeluaran Telur

Buah dwi-tujuan mempunyai pengeluaran telur yang lebih rendah daripada ayam yang dibiakkan khusus untuk pengeluaran telur, tetapi sejauh baka dwi-tujuan pergi, Javas mempunyai pengeluaran yang baik.

Javas mungkin mengambil sedikit masa untuk memulakan telur daripada beberapa baka kerana sifat warisan mereka. Walau bagaimanapun, apabila ayam anda mula bertelur, anda boleh mengharapkan purata 150 telur setiap tahun.

4. Pengeluaran Daging

Seperti yang anda mungkin bayangkan berdasarkan berat badan mereka, baka ini menghasilkan sejumlah besar daging. Satu kelemahan untuk rupa visual Javas adalah kulit kuning mereka. Kulit putih pastinya lebih estetik daripada kulit kuning, tetapi daging lazatnya sedap.

Menjaga ayam jawa

1. Makan dan Pemakanan

Dari menetas hingga kira-kira 14 minggu, sebaiknya membekalkan anak ayam Jawa anda dengan pemula / penanam anak ayam yang berkualiti. Di suatu tempat di antara umur 14 dan 16 minggu, adalah idea yang baik untuk memindahkan burung muda anda untuk meletakkan makanan untuk menyediakan ayam anda untuk meletakkan telur.

Apabila ayam-ayam anda bertelur, anda mungkin dapat melihat telur sesekali yang sesekali. Sekiranya anda berbuat demikian, ia lebih berkemungkinan disebabkan oleh kekurangan kalsium kecil. Anda boleh membeli cincang tiram dari mana-mana kedai makanan untuk menambah diet hen anda. Jika anda lebih suka pilihan yang lebih murah, anda boleh mengeluarkan membran dari kulit telur anda dan menghancurkannya untuk suplemen kalsium.

Mana-mana pilihan yang anda pilih, biarkan mereka ke ayam anda dalam hidangan berasingan supaya ayam-ayam boleh memakannya kerana mereka memerlukan suplemen.

2. Perumahan dan Pagar

Sebagai baka dwi-tujuan, Javas akan melakukan yang terbaik dengan ruang sebanyak mungkin dalam kandang ayam kerana mereka ayam yang lebih besar. Sekurang-kurangnya 4 kaki persegi bagi setiap ayam adalah ideal untuk memastikan semua orang mempunyai ruang yang cukup untuk hidup bersama secara aman.

Javas akan melakukan yang terbaik dengan persekitaran bebas atau larian yang sangat besar kerana mereka menikmati makanan. Jika anda memilih untuk memastikan burung anda dalam jangka panjang, sekurang-kurangnya 10 kaki persegi bagi setiap burung akan memberi semua orang banyak ruang untuk menikmati menggaru dan menjadi ayam.

3. Isu dan Penjagaan Kesihatan

Keturunan warisan sering mempunyai sistem imun yang sangat kuat kerana dibiakkan selama beberapa dekad, dan Javas tidak terkecuali. Sudah tentu, mana-mana ayam boleh menjadi sakit, dan ketekunan anda untuk menjalankan biosekuriti yang sihat dan mengamalkan amalan pengurusan akan jauh dalam pencegahan.

Parasit dalaman dan luaran seperti cacing, tungau, dan kutu boleh menyerang mana-mana domba dan menjejaskan kesihatan mereka. Apabila parasit ini diperhatikan, yang terbaik adalah menghapuskannya dari kambing anda dengan segera untuk memastikan burung anda sihat sebaik mungkin.

4. Pembiakan

Terdapat banyak kumpulan penternak Java yang berdedikasi yang telah membantu memulihkan baka ini setelah beberapa nombor mereka menurun dengan bahaya rendah.

Jika anda berminat dengan projek pembiakan dan variasi warna yang belum diterima ke Standard Kesempurnaan, Jawa berada di lorong anda. Ayam Ayam Auburn adalah sejenis baka yang sangat menakjubkan yang memerlukan para duta besar.

Alternatif Breed Java

1. Jersey Giant

The Giants Jersey sebenarnya dibiakkan dari Javas bersama dengan baka lain, tetapi mereka sudah tentu jauh dari garis keturunan Jawa mereka. Gergasi Jersey sangat besar, ayam dwi-tujuan yang lebih baik untuk pengeluaran daging daripada Javas. Javas hitam dan Giants Jersey kelihatan sangat mirip, jadi mereka membuat pengganti yang baik untuk satu sama lain.

Fakta Keseronokan Ayam Jawa

Kacang hijau kumbang yang bersinar pada bulu-bulu Black Java terkenal kerana bersinar paling cemerlang selain dari Langshan.

Ramai petani yang berkemahiran mencintai baka warisan lama yang baik untuk daging yang luar biasa, telur, bebas, dan kualiti ibu. Jika anda petani itu, baka ini mungkin menjadi satu untuk anda!