Bagaimana Menggunakan Penyambungan Dengan Bangkit untuk Meningkatkan Penuaian Anda

Konsep penyambungan seolah-olah benar-benar revolusioner. Bukan sahaja anda dapat mengembangkan lebih banyak makanan di taman kecil, tetapi anda boleh mengurangkan rumput, meminimumkan tekanan perosak, kurang air, kesuburan tanah yang lebih baik dan lebih banyak lagi.

Nah, saya tidak sabar untuk meletakkan idea-idea tersebut untuk berlatih di taman saya sendiri. Oleh itu, saya membuat penyambungan di semua katil taman saya. Ia mengambil selama-lamanya untuk menanam dan taman saya adalah bencana yang lengkap. Saya mempunyai masalah kulat, isu perosak, pengeluaran tanaman piddly, dan tanah saya adalah mandul pada akhir eksperimen.

Frustrasi, patah hati, dan lapar untuk jawapan dan sayur-sayuran, saya kembali kepada teks untuk mengetahui apa yang saya lakukan salah. Saat itulah saya membaca kata-kata ini, " Sama seperti penanaman teman dari waktu ke waktu, anda harus meneruskan dengan hati-hati. "

Intercropping Mesti Dilaksanakan dengan Penjagaan

Saya menceritakan kisah tadi sebagai kisah peringatan. Saya masih berfikir penyamaran adalah revolusioner dan boleh mengubah taman anda dari masa ke masa, tetapi tidak ada formula ajaib. Anda perlu melakukan beberapa percubaan yang teliti untuk mengetahui apa yang berfungsi di taman anda.

Dengan itu, mari kita menggali butiran mengenai penyamaran dan bagaimana ia benar-benar akan memberi manfaat kepada taman anda.

Contoh Penyiaran

Anda mungkin sudah mempunyai idea tentang apa yang menyebarkan, tetapi melihat beberapa contoh adalah cara terbaik untuk memahami konsep tersebut.

Tiga Sisters

Anda mungkin pernah mendengar tentang kaedah penanaman ini - jagung, skuasy, dan kacang - sebagai kombo atau tumbuhan persambungan utama.

Bagi ketiga-tiga adik-beradik itu, anda menanam jagung beberapa minggu sebelum anda memasukkan kacang dan labu untuk membiarkannya terbentuk. Kemudian, anda menggunakan jagung sebagai biji untuk kacang tiang. Jagung adalah pengumpan berat, jadi ia akan mengambil semua nutrien dari tanah. Walau bagaimanapun, kacang - dengan bantuan bakteria nitrogen - akan membekalkan nitrogen mereka sendiri supaya mereka tidak perlu bersaing untuk nutrien.

Ucapan skuasy ditanam di bawah jagung dan kacang sebagai jenis mulsa hidup. Itu merendahkan tekanan rumpai. Tambahan pula, dengan memudar tanah, ia membantu mengekalkan tanah lembap.

Wortel dan lobak

Mungkin anda pernah mendengar tentang penanaman lobak merah dan lobak bersama. Wortel mengambil masa yang lama untuk bercambah dan lobak boleh dituai dalam 21-35 hari. Itu menjadikan mereka pasangan yang sempurna.

Lobak menjauhkan rumput sehingga puncak lobak merah cukup besar untuk dilihat dan rumput. Kemudian, anda menuai lobak dan wortel terus berkembang.

Sepanjang artikel itu, anda akan dapati beberapa contoh lagi dan bagaimana mereka bekerja bersama. Jadi, baca terus.

Bagaimana Intercropping berfungsi

Kubis tumbuh di bahagian naungan rapini yang lebih tinggi akan menjadi benih.

Interplanting atau intercropping pada dasarnya melibatkan penggunaan 2-3 tanaman di kawasan penanaman yang sama, pada waktu yang sama, untuk tujuan tertentu. Matlamatnya ialah untuk mendapatkan tanaman terpelajar untuk menyokong tabiat pertumbuhan masing-masing, sehingga anda mendapat hasil yang lebih baik di taman.

Berikut adalah beberapa konsep luas untuk menunjukkan beberapa cara yang tumbuhan dapat memberi manfaat kepada satu sama lain.

1. Sun dan Shade

Di mana saya tinggal, kami telah lama, Summers yang panas yang membuat penanaman musim sejuk untuk musim gugur sangat sukar. Musim bunga yang tidak menentu juga menjadikannya sukar untuk menanam tanaman musim sejuk hingga matang sebelum cuaca panas mendapat yang terbaik dari mereka.

Dengan penyambungan walaupun, saya boleh memulakan tanaman musim sejuk di bawah teduhan tanaman musim panas pada musim panas. Kemudian, apabila suhu sejuk, tanaman musim panas keluar dan tumbuhan musim sejuk saya mendapat matahari penuh. Atau saya boleh mula memakan tanaman yang hangat dan cepat di hadapan tanaman musim sejuk pada musim bunga.

Saya menanam bunga matahari di hadapan kubis musim bunga. Saya menanam kubis saya di Northside jagung saya yang masih kering di musim gugur.

Saya mula bayam musim sejuk dan kolar di bawah naungan bayam Malabar saya. Turnips masuk di atas teduh di belakang kacang tiang.

2. Kedalaman Root

Terdapat dua struktur asas utama yang anda lihat di taman sayuran - berserabut dan taproot. Sistem akar berserabut untuk sayur-sayuran tahunan cenderung menyebar di beberapa inci atas tanah. Taproots turun 8-10 inci atau lebih.

Taproot mendapat stunt jika terdapat terlalu banyak nutrien dalam beberapa inci atas tanah. Sekiranya anda menanam akar umbi di sebelah tumbuh-tumbuhan berserabut, akar-akar berserat akan mengambil nutrien pada inci atas. Itu akan membantu memandu umbi-umbian yang lebih dalam.

Barisan alur selada dengan baris-baris wortel adalah contoh yang baik dari jenis ini di tanam di tempat kerja. Ia juga membuat paparan cantik jika anda menggunakan lettuce berwarna merah.

3. Struktur Daun

Sama seperti memintal berdasarkan struktur akar, struktur daun boleh memberi kesan terhadap keputusan tanaman. Dengan mencampurkan dan padan dengan tegak dengan tumbuh-tumbuhan yang rendah, atau bertubuh dengan tumbuhan spindly, anda boleh menanam lebih dekat bersama dan masih mendapat aliran udara yang baik. Sebagai contoh, kubis dengan pasangan kebiasaan pertumbuhannya yang lebat dengan baik dengan lebih banyak spindly, bawang tegak.

Bawang pertama masuk, pada musim sejuk dan mendapatkan sedikit masa untuk ditubuhkan. Kemudian, kubis akan dipindahkan pada musim bunga awal apabila rumpai mungkin cuba mengambil alih tempat tidur bawang anda. Dari percubaan saya sendiri, ini seolah-olah berfungsi dengan baik jika anda memilih kubis matang yang lebih cepat yang boleh dituai sebelum bawang mula mentol.

4. Kelajuan Pertumbuhan

Menggunakan tumbuh-tumbuhan yang matang dengan tumbuh-tumbuhan yang semakin berkembang adalah satu lagi pilihan tanam yang baik. Wortel dan lobak yang disebut tadi adalah contoh klasik. Tetapi saya juga ingin menanam tanaman bayi dengan tanaman saiz penuh untuk kesan yang sama.

Tanaman-tanaman sayuran yang ditanam secara padat menanam rumpai. Ada yang dituai untuk sayur-sayuran, yang lain untuk mentol bayi. Kuncinya ialah anda perlu menuai tanaman bayi anda pada saat tanaman bersaiz penuh atau perlahan anda mulai memerlukan ruang tanah untuk sistem akarnya.

5. Tabiat Makan

Sesetengah tumbuhan adalah pengumpan berat yang memerlukan banyak nutrien. Yang lain adalah peminum yang akan mengambil apa sahaja yang tersisa di dalam tanah dan memanfaatkannya. Kekacang, yang disuntik dengan rhizobia, mampu membetulkan nitrogen mereka sendiri dan boleh memungut mikro dan makro-nutrien lain yang mereka perlukan.

Anda tidak akan mahu memancarkan pemakan berat dengan pengumpan berat yang lain. Tetapi, pembetung atau pembakar nitrogen dengan pengisi berat cenderung berfungsi dengan baik. Mencampurkan kacang-kacangan dengan bijirin adalah contoh yang sempurna untuk jenis tanam ini.

6. Penanaman Teman

Penanaman pendamping adalah satu lagi bentuk intercropping. Sebagai contoh, penanaman basil dan tomato dalam patch asparagus anda untuk menghalang kumbang asparagus juga akan menghasilkan lebih banyak hasil daripada patch asparagus anda.

Tumbuh tumbuk dengan kubis anda boleh menjadi penghalang untuk perosak kubis pada tumbuhan muda. Selain itu, ia juga akan menghasilkan tanaman sayur-sayuran ketumbar yang cepat semasa kubis anda semakin berkembang.

7. Campurkan dan Padankan

Strategi interlanting terbaik cenderung untuk memenuhi pelbagai peranan. Tanaman boleh menjadi sahabat baik dari segi kawalan serangga sementara juga memaksimumkan pertumbuhan akar dan aspek struktur daun serta tabiat pemakanan.

Masalah dengan Intercropping

Kini, kembali kepada amaran itu pada permulaan jawatan ini.

Sebaik sahaja semua yang berbunyi, intercropping tidak akan berfungsi dalam setiap keadaan. Juga, perkara yang bekerja untuk orang lain mungkin tidak berfungsi untuk anda.

Sistem interlanting tiga adik perempuan adalah bencana mutlak di taman saya. Apabila saya menanam tiga perkara bersama-sama, saya akhirnya mengalami masalah perosak dan kulat yang besar disebabkan iklim saya dan perosak yang menyerang di kawasan saya. Manakala, apabila saya menanamnya secara berasingan, saya dapat dengan mudah menguruskan masalah perosak dan kulat tanpa sebarang masalah.

Untuk membantu anda mengetahui apa yang mungkin berfungsi untuk anda, berikut adalah beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan ketika membuat keputusan mengenai jenis penyepit yang sesuai dengan anda:

1. Aliran udara

Sekiranya anda tinggal di kawasan yang lembap, tumbuh-tumbuhan anda memerlukan aliran udara yang baik untuk menghadkan masalah kulat. Sesetengah intercropping akan menjerat udara lembab di sekitar tumbuh-tumbuhan anda. Ini akan meningkatkan kemungkinan tumbuhan anda untuk membangunkan masalah kulat dan kurang produktif.

2. Masalah Perosak

Sekiranya anda seorang tukang kebun organik, anda perlu dapat menangkap perosak dari tumbuh-tumbuhan anda pada masa-masa tertentu. Oleh itu, anda perlu memastikan bahawa penyambungan anda tidak menjadikannya sukar untuk anda melakukannya.

Juga, penyambungan anda tidak boleh membuat tempat perlindungan yang selamat untuk serangga. Contohnya, daun salad yang tumbuh rendah mungkin tidak mendapat dengan cara kubis yang semakin bertambah. Tetapi slug boleh dengan mudah menyembunyikan di bawah selada pada siang hari dan kemudian makan daun kubis anda pada waktu malam.

3. Kesuburan tanah

Intercropping tidak berfungsi dengan baik di dalam tanah yang tidak subur. Sekiranya anda mempunyai taman baru dengan bahan organik yang sedikit dan beberapa nutrien, maka tanaman anda memerlukan ruang tanah tambahan untuk mendapatkan nutrien yang mencukupi.

Apabila anda mula memperbaiki tanah anda dengan penggunaan tahunan kompos dan mulsa yang kompleks dan penggunaan tanaman penutup, maka tanam menjadi lebih berkesan.

4. Ruang Loji

Apabila anda bercantum dalam tanah yang subur, anda boleh mengelompokkan tumbuh-tumbuhan lebih rapat bersama-sama. Mereka pengelompokkan yang lebih dekat memberi anda faedah yang saya sebutkan pada permulaan seperti menyiram kurang, melawan rumput yang lebih sedikit, dan mendapatkan lebih banyak makanan dari ruang kecil. Walau bagaimanapun, banyak tukang kebun mengambil terlalu jauh.

Secara realistik, intercropping mungkin membolehkan anda menanam tumbuhan 10-20% lebih banyak di ruang yang sama. Kebanyakan tukang kebun, bagaimanapun, cuba untuk menggandakan hasil dengan kaedah ini.

Saya boleh memberitahu anda dari pengalaman bahawa anda boleh lari dengannya selama beberapa tahun. Akhirnya, anda akan menghadapi realiti kebun yang habis-habis.

Cara Memasang Baik

Dengan semua latar belakang ini, berikut adalah beberapa petua untuk membantu anda mula menggunakan alat revolusioner ini di kebun anda dengan kebijaksanaan yang saya harap saya dapat pada awalnya.

1. Pergi Perlahan

Mula-mula, dapatkan nasihat John Jeavons (dan saya) dan lanjutkan dengan berhati-hati. Jangan semak putaran tanaman anda secara keseluruhan untuk menyelongsong semua sekaligus. Cuba beberapa tanaman musim dan lihat bagaimana mereka pergi.

2. Pilih Varietas Kanan

Kedua, perkara penting. Kubis kepala bola gergasi adalah satu perkara yang berbeza daripada kubis 65 hari kecil, seperti Earl Jersey Wakefield atau Golden Acre.

Bunching bawang digunakan secara berbeza dalam intercropping daripada bulbing bawang. Romaine, daun, dan daun salad masing-masing adalah unik dari segi struktur daun. Kacang boleh menjadi pelari, separuh pelari, atau sesendal dalam gaya. Skuasy boleh bersinar atau tidak bersinar. Tomato ditentukan (belukar) atau tidak pasti (bersinar).

Pastikan anda memilih varieti tumbuhan spesifik dengan tabiat pertumbuhan, saiz, dan keperluan nutrien untuk matlamat interplanting anda.

3. Buat Pelarasan

Sekiranya anda bercakap dan lihat bahawa ia tidak berfungsi, tarik tanaman yang lebih cepat ASAP dan mulakannya di tempat lain. Atau, tambah baja untuk mendapatkan tumbuh-tumbuhan kembali ke landasan.

Tanaman yang dipanen tidak boleh tumbuh lebih perlahan atau menghasilkan kurang daripada tanaman ditanam secara individu. Sekiranya mereka kelihatan kurang baik atau tidak menghasilkannya, maka perlakukan mereka seperti anda sendiri menanam tanaman. Yank 'em atau fix' em jadi anda tidak berakhir dengan isu perosak atau patogen yang diundang oleh tanaman yang sakit.

Kesimpulannya

Intercropping adalah alat berkebun hebat yang memerlukan sedikit kemahiran untuk digunakan dengan berkesan. Sekiranya anda baru berkebun, simpanlah untuk memasuki tahun kedua atau ketiga berkebun. Tetapi, jika anda sudah mempunyai pengalaman tumbuh tumbuhan secara individu, kemudian buat masa anda membina kemahiran interplan Anda.