Cara Membuat Resipi Tanah Potting Perfect dalam 5 Langkah Mudah Ikut

Sekiranya anda membeli item melalui pautan di halaman ini, kami boleh mendapat komisen. Kandungan editorial kami tidak dipengaruhi oleh komisen. Baca pendedahan penuh.

Pernahkah anda perhatikan betapa mahalnya tanah potting?

Maksud saya, dengan jujur, apabila anda memikirkannya - anda membeli kotoran. Mengapa begitu mahal?

Nah, banyak yang berkaitan dengan nutrien yang anda beli supaya tumbuhan anda akan bertambah baik. Tetapi tidakkah anda fikir perlu ada cara yang lebih baik?

Jika ya, maka anda bernasib baik kerana saya akan membincangkan bagaimana anda boleh membuat tanah pot anda sendiri dan beberapa fakta lain yang anda mungkin perlu tahu di sepanjang jalan.

Berikut adalah cara anda membuat tanah pot anda sendiri:

Amaran Cepat:

Apabila mencipta tanah pot anda sendiri, terdapat dua perkara yang anda perlu fahami.

Pertama, tidak ada 'satu ukuran yang sesuai dengan semua' potting mix. Setiap tumbuhan mempunyai keperluan yang berbeza. Oleh itu, anda mungkin perlu mengubah apa-apa resipi untuk campuran potting agar lebih sesuai dengan tumbuhan yang anda ingin berkembang.

Kedua, ketika membuat tanah potting ada bahaya. Iaitu, anda ingin mengetahui penyakit yang dikenali sebagai Penyakit Legionnaire. Ia pada dasarnya adalah bentuk radang paru-paru yang teruk yang dapat dikontrakkan dari bakteria yang dapat hidup dalam campuran tanah dan kompos.

Oleh itu, anda perlu menggunakan langkah berjaga-jaga keselamatan seperti memakai topeng muka, memakai pakaian pelindung dan sarung tangan, cuba untuk tidak bekerja dengan tanah apabila angin bertiup dengan kuat, dan bahan-bahan berbuih bercampur dengan campuran air dengan air supaya tidak terbang udara.

Juga, pastikan sentiasa mencuci tangan anda setelah bekerja di taman atau di mana-mana di luar rumah. Jika anda merasa sakit dan fikir ia boleh menjadi permulaan penyakit ini, sila dapatkan rawatan. Terutamanya jika tanda-tanda peringatan itu dilihat pada mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah, kanak-kanak kecil, atau orang tua.

Sekarang bahawa semua notis keselamatan kami di sana, mari kita bergerak supaya anda boleh membuat tanah pot anda sendiri.

Mengapa anda perlu membuat tanah pot anda sendiri?

melalui Grow Organic.com

Sebelum anda mengambil projek DIY, anda perlu pastikan anda tahu mengapa anda melakukannya.

Jika tidak, anda mungkin kecewa setengah jalan dan berhenti. Saya telah berada di sana, dan saya benar-benar faham. Kadang-kadang apabila anda membeli sesuatu untuk membuat sesuatu, anda mula menambah kos.

Walaupun bekalan yang anda beli mungkin membuat anda lebih banyak daripada barangan yang dibeli, ia masih mencecah dompet anda sekaligus.

Dan anda mula berfikir mengapa di dunia anda melakukan apa yang anda lakukan.

Nah, itulah sebabnya penting untuk mengetahui mengapa anda melakukan tugas tersebut. Jadi dalam kes ini, anda membuat tanah pot anda sendiri.

Faedah Membuat Tanah Potting Anda Sendiri:

Berikut adalah beberapa sebab yang mungkin anda ingin pertimbangkan untuk melakukan ini:

1. Ia Menyelamatkan Anda Moola

Apabila mencipta tanah potting anda sendiri, anda sebenarnya menyimpan wang anda sendiri. Anda mungkin tidak menyukainya pada mulanya, tapi berapa kali anda membeli tanah potting dan tidak menggunakannya?

Kemudian anda letakkan di taman kebun anda, hanya untuk kembali ke situ kemudian dan tidak boleh digunakan kerana semuanya kering. Jika anda pernah melakukan ini, maka anda tahu betapa buruk yang anda rasa tahu bahawa anda membazirkan wang itu.

Nah, jika anda mencampurkan campuran tanah anda sendiri, anda harus menyimpan wang anda. Anda boleh menyimpannya lebih baik dan lebih mudah daripada barangan yang dibeli oleh kedai.

Atau anda sebenarnya boleh mencampurkan apa yang anda perlukan pada masa itu dan lupa untuk menyimpannya, tempoh. Sama ada, anda akan menjimatkan wang anda dalam prosesnya, biasanya.

2. Kemudahan adalah Hal Sweet

Kemudahannya cukup hebat. Jika tidak maka masyarakat kita tidak akan beralih dengan mudah ke cara hidup yang lebih mudah.

Mari kita menghadapinya. Kita semua suka mempunyai sesuatu apabila kita mahu dan bagaimana kita mahu juga.

Oleh itu, apabila anda membuat tanah potting sendiri, anda mempunyai kemudahan ini. Anda sebenarnya boleh memesan kebanyakan bahan-bahan anda dan minta mereka dihantar ke pintu anda.

Kemudian, selagi anda mempunyai segala-galanya di tangan, anda boleh dengan cepat dan mudah mencampurkan tanah potting anda apabila anda sudah bersedia untuk menggunakannya.

3. Anda Tahu Semua Mengenai Ini

Manfaat seterusnya mencampurkan tanah pot anda sendiri adalah hakikat bahawa anda tahu apa yang ada di dalamnya. Mari kita menghadapinya. Semua tanah potting tidak dicipta sama.

Dan kita tahu bahawa tumbuh-tumbuhan suka perkara-perkara tertentu di dalam tanah. Ia menggalakkan mereka untuk berkembang dan menghasilkan lebih baik, iaitu matlamat utama.

Nah, jika anda membuat tanah pot anda sendiri, maka anda boleh menyesuaikan bahan-bahan seperti yang anda lihat patut. Anda tahu semua yang ada di dalamnya, dan anda juga boleh merasa lebih baik mengetahui bahawa semua tumbuhan anda mendapat apa yang mereka perlukan.

4. Anda Lebih Cukup Cukup

Jadi, anda ingin menanam bunga anda, tetapi pada masa itu mungkin kedai ditutup. Sekiranya anda mencampurkan tanah potting anda sendiri, anda mengamalkan penguasaan diri yang lebih baik, dan anda tidak perlu risau apabila kedai dibuka atau ditutup.

Lebih-lebih lagi, sekarang bahawa anda sedang belajar cara membuat tanah pot anda sendiri, anda juga boleh tahu bahawa anda mengambil satu lagi langkah ke arah menjadi lebih berdikari.

5. Umur panjang

Sebab terakhir mengapa anda mungkin ingin mempertimbangkan membuat tanah pot anda sendiri adalah kerana tanah pot berkualiti biasanya lebih lama.

Oleh itu, jika anda membeli tanah potting dari kedai anda mungkin terkejut untuk menyedari betapa banyaknya ia sebenarnya kulit. Kulit ini kemudian akan kompos dengan cepat dan mula mengurai.

Kemudian tanah pot anda berjuang untuk mengekalkan kelembapan sebanyak yang anda inginkan dan wang yang sia-sia. Tetapi dengan mewujudkan tanah potting anda sendiri (di mana anda memasukkan bahan-bahan berkualiti anda sendiri), anda tidak perlu risau sama ada ia merosakkan dan tidak dapat mengekalkan air.

Malah, kerana tidak ada kulit di tanah campuran tanah ini, tanah pot anda akan bertahan lebih lama daripada banyak tanah pot yang anda beli dari kedai-kedai.

Apa yang saya mahukan dari Tanah Potting Saya?

melalui The Prairie Homestead

Apabila saya ingin belajar bagaimana membuat tanah penanaman saya sendiri, saya mendapati bahawa tanah sebenarnya lebih banyak daripada saya pernah memberi kredit kepadanya.

Sejujurnya, saya tidak berfikir tentang apa yang saya benar-benar mahu tanah saya lakukan, selain mengelilingi tumbuhan saya, memberi mereka rumah yang gembira, dan kemudian saya mahu melihat tumbuhan menghasilkan.

Tetapi sekarang saya tahu apa yang saya mahukan dari tanah saya. Berikut adalah beberapa perkara yang harus dipertimbangkan:

1. Cahaya dan Fluffy

Saya tahu saya sentiasa suka mengendalikan tangan saya melalui tanah sebelum menanam bunga dan sayuran di dalamnya, tetapi saya tidak pernah tahu apa yang saya cari.

Tetapi sekarang saya tahu bahawa saya mahu kotoran yang ringan dan lembap. Sebabnya adalah kerana lebih ringan dan berbulu adalah lebih mudah bagi tanaman saya untuk merebak dan berakar.

Juga, anda mahu tanah menjadi halus kerana itu bermakna ia adalah berudara. Ini bermakna oksigen mempunyai masa yang lebih mudah untuk mengakses tumbuhan.

2. Panjang umur

Saya mahu tanah yang akan berlaku. Saya tahu ada beberapa kali saya telah meletakkan tanah yang dibungkus di pondok taman, kembali ke sana, dan tanah itu tidak dilakukan juga.

Tetapi saya tidak pernah tahu ia adalah kerana kandungan kulit yang membuat tahan air tanah. Saya mahu tanah pot yang tidak akan pecah dengan mudah dan tidak akan padat. Dengan cara itu ia akan bertahan lebih lama, dan saya menjimatkan wang.

3. Kekalkan Air

Secara semulajadi, anda mahu tanah potting anda memegang air. Ini bagus untuk tumbuh-tumbuhan kerana mereka memerlukan air untuk dibebaskan kepada mereka seperti yang diperlukan.

Walau bagaimanapun, jika tanah potting anda tidak akan memegang air, maka tumbuhan anda tidak akan mendapatkan air seperti yang mereka perlukan. Itulah sesuatu yang perlu anda perhatikan apabila memilih atau mencipta tanah potting anda.

4. Tambah Nutrien ke Tumbuhan Saya

Jelas sekali, tumbuh-tumbuhan mendapat nutrien dari tanah. Jika anda membuat tanah pot anda sendiri, anda perlu mencipta satu yang akan menyediakan nutrien yang diperlukan.

Tetapi pastikan apa sahaja tanah yang anda buat atau beli, akan memberikan nutrien keinginan tanaman anda.

Resipi

melalui kehidupan organik Rodale

Apa yang Anda Perlu:

  • Cawan penyukat
  • Kontena Campuran Besar
  • Air (Jug atau Hos Air)
  • A Sieve
  • Trowel
  • A Container to Presoak Peat
  • Bahan-bahan Potting Tanah

Bahan-bahan:

1. Coir Peat atau Peat Moss

Anda memerlukan 1 bahagian gambut coir atau lumut gambut. Sekiranya anda hidup dalam kehidupan yang lebih hijau, maka anda akan pergi dengan gambut coir. Ia adalah hasil sampingan dari pemprosesan kelapa.

Oleh itu, ia merupakan sumber yang boleh diperbaharui. Walau bagaimanapun, jika anda lebih suka kacang gambut ia akan melakukan perkara yang sama.

2. Vermiculite

Kemudian anda akan memerlukan 1 bahagian vermikulit. Ini adalah mineral gunung berapi semulajadi yang telah berkembang kerana haba. Mereka melakukan ini kerana ia meningkatkan keupayaannya untuk mengandungi air.

Juga, vermiculite sangat baik untuk menyediakan mineral yang diperlukan untuk tumbuh-tumbuhan anda. Ia juga boleh memegang mineral untuk tanaman anda juga.

3. Kompos

Seterusnya, anda memerlukan 2 bahagian kompos yang telah dipancarkan. Anda boleh membuat kompos anda sendiri atau membelinya. Pilihan mana-mana yang paling sesuai untuk anda.

4. Cacing Cacing

Akhirnya, anda perlu ½ cawan untuk 1 cawan cacing cacing. Jika anda cacing ladang, maka ini sepatutnya tersedia.

Jika tidak, maka anda boleh membelinya di sini. Juga, anda boleh menggunakan humus dari bahagian bawah timbunan kompos anda.

Sama ada, anda perlu memasukkan bahagian ini dalam campuran potting anda kerana ia membantu mengekalkan kelembapan di tanah pot anda. Ia adalah sumber makanan yang hebat untuk tumbuh-tumbuhan dan mengandungi mikrob yang memberi manfaat kepada kebanyakan tumbuh-tumbuhan.

Selain itu, ia melindungi dari bahan toksik dan bahan kimia toksik yang boleh ditemui di sesetengah tanah. Ia juga membantu menghasilkan tekstur yang dikehendaki untuk tanah potting juga.

Proses ini

1. Cegah Gambut

Anda akan ingin memulakan dengan meletakkan gambut coir atau lumut gambut dalam bekas yang lebih besar untuk berendam. Pastikan rendam dalam air suam. Anda biasanya mengambil jumlah gambut anda dan membahagikannya kepada separuh untuk menentukan berapa banyak air yang anda perlukan untuk memulihkan.

Tetapi sebaik sahaja anda telah melonggarkan gambut yang telah direhabilitasi dengan tudung anda dan berpuas hati dengan konsistensi itu, maka anda sudah bersedia untuk bergerak ke langkah seterusnya.

2. Campurkan Gambut dan Vermikulit

Kemudian anda perlu menggabungkan bahagian yang sama gambut dengan vermikulit. Jika anda tidak dapat membeli vermiculite, pasir kasar boleh digunakan di tempatnya.

3. Tambah Kompos ke Campuran

Seterusnya, anda perlu menapis kompos anda. Kemudian anda perlu menapis cacing cacing anda. Setelah anda menyelesaikannya, anda perlu mengambil barang-barang ini dan menggabungkannya dengan nutrien lain yang mungkin anda ingin tambahkan ke tanah pot anda.

Kemudian anda akan menambahkannya ke gambut dan vermiculite untuk melengkapkan campuran tanah pot anda.

4. Semak Keasidan

Kemudian anda perlu meter pH dan mengukur keasaman campuran potting. Anda akan mahu keasidan berada di antara 6.0 dan 7.0.

Sekiranya anda mempunyai masalah dengan mengimbangi tanah anda, berikut adalah pautan yang dapat memberi anda beberapa idea mengenai cara untuk mengatasinya.

5. Simpan Lembap dan Simpan

Akhirnya, anda akan ingin memastikan bahawa campuran potting anda lembap. Kemudian anda akan menyimpannya dengan tudung untuk memastikan ia tetap lembap.

Kemudian anda akan ingin memeriksa semula pH tanah dalam masa beberapa hari. Anda mencari pH tanah yang neutral (sekitar 7.0) atau sedikit berasid (sekitar 6.5). Apabila anda sudah bersedia untuk menggunakan tanah potting anda, tambahkan sebarang mineral minit terakhir yang mungkin anda inginkan.

Selain itu, anda juga mahu menambah beberapa baja pelepasan yang perlahan.

Akhirnya, tambah air untuk melembapkan campuran dan mula penanaman.

Nah, sekarang anda sedar bagaimana membuat campuran tanah anda sendiri. Anda juga tahu apa yang harus anda cari dalam tanah yang sesuai. Semoga ini akan membantu anda dengan berkebun tahun ini.

Tetapi saya suka mendengar daripada anda. Adakah anda mempunyai resipi sendiri untuk membuat tanah potting? Bahan-bahan apa yang anda tambah pada campuran potting anda yang anda rasa berfungsi dengan baik untuk tanaman anda?

Kami suka mendengar dari anda jadi sila tinggalkan komen kami di ruangan yang disediakan di bawah.