Telur Menetas: Cara Menangkap Telur Ayam Anda dengan dan tanpa Inkubator

Sekiranya anda membeli item melalui pautan di halaman ini, kami boleh mendapat komisen. Kandungan editorial kami tidak dipengaruhi oleh komisen. Baca pendedahan penuh.

Kebanyakan orang yang menaikkan ayam mereka akhirnya mahu memperluaskan saiz kawanan mereka. Salah satu cara untuk melakukan ini adalah dengan membeli anak ayam baru dari kedai tempatan.

Tetapi ada cara yang lebih mudah dan lebih murah:

Menetas telur sendiri.

Jika anda tidak pernah menganggap menetas telur anda sendiri, saya menggalakkan anda untuk mendidik diri sendiri tentang cara melakukan ini dan mencubanya kerana ia benar-benar tidak sukar dan ia akan menjimatkan banyak masa dan wang. Selain itu, menaikkan anak ayam yang anda hatapi sendiri membawa perasaan yang berbeza.

Ketika pertama kali saya memutuskan untuk menetas telur saya sendiri, dalam keadaan darurat dengan kawanan kami, dan saya tidak tahu apa yang saya lakukan. Ia adalah tekanan, untuk mengatakan sekurang-kurangnya.

Jangan tunggu sehingga anda berada dalam keadaan di mana anda perlu menetas telur anda sendiri. Ketahui bagaimana sekarang, dan anda tidak pernah tahu.

Anda mungkin jatuh cinta dengan keseluruhan proses.

Mari kita mulakan.

1. Masa untuk Membeli untuk Inkubator

Membeli inkubator pepejal adalah penting dalam proses menetas telur ayam. Sebabnya adalah kerana anda perlu mengekalkan tahap suhu dan kelembapan yang berterusan untuk mencapai kejayaan dalam penetasan telur anda sendiri.

Saya secara peribadi mengesyorkan inkubator ini.

Tetapi pertama, mari lihat apa yang patut anda pertimbangkan apabila membeli inkubator:

  • Harga : Dalam kebanyakan keadaan, anda mendapat apa yang anda bayar. Jadi anda tidak mahu pergi ke atas dan di atas harga pembelian, tetapi jangan kecewa dengan kualiti jika anda membeli yang lebih murah. Mencari inkubator yang tengah jalan dengan ulasan yang baik mungkin pilihan yang baik.
  • Manual atau Kawalan Automatik : Ini merujuk kepada pemutar telur. Jelas sekali pemutar telur automatik akan mengambil tekanan dari anda semasa proses. Tetapi kita akan bercakap lebih lanjut mengenai menghidupkan telur sedikit.
  • Paksa atau Air Masih: Anda akan mahu udara terpaksa kerana ia biasanya bermaksud udara dibahagikan sama rata.
  • Kemudahan Pembersihan: Apabila telur menetas mereka membuat keadaan huru-hara. Dan jika inkubator anda tidak dibersihkan dengan baik, ia adalah tempat yang sempurna untuk mengeram penyakit juga. Oleh itu, memilih inkubator yang mudah dibersihkan akan menjadi hadiah yang hebat kepada diri anda selepas pengalaman penetasan pertama anda.

Jika anda ingin menyelam lebih mendalam ke dalam ini, semak artikel ini untuk mengetahui apakah inkubator telur terbaik.

Atau, anda juga boleh membina inkubator anda sendiri:

Sekiranya anda berasa bercita-cita tinggi dan yakin, dengan segala cara, buat inkubator anda sendiri. Tetapi jika anda masih sedikit skeptikal maka saya akan mengesyorkan pergi ke hadapan dan membeli inkubator untuk menyederhanakan proses beberapa.

2. Mendapatkan Inkubator Anda Sedia

Jadi selepas anda membeli inkubator anda, anda perlu menetapkan suhu ke 99.5 darjah Fahrenheit. Kemudian anda perlu menetapkan kelembapan anda hingga 40-50% untuk 18 hari pertama dan 65-75% untuk hari-hari terakhir. Sekarang, penting untuk menyebutkan bahawa jika suhu anda naik satu darjah atau merendahkan satu darjah yang cukup untuk menamatkan kehidupan embrio.

Anda perlu memberikan inkubator anda sekitar 24 jam untuk mendapatkan paras suhu dan kelembapan supaya ia dapat memulakan proses inkubasi untuk telur anda.

Saya akan jujur, semasa saya pertama kali cuba menetas telur, saya jatuh kerana langkah penting ini. Saya hanya tidak memberikan inkubator saya cukup masa untuk memanaskan dan kehilangan sekumpulan telur dalam proses.

Seperti yang anda boleh katakan, mempunyai inkubator yang betul dan membenarkan masa inkubator itu untuk diselaraskan supaya ia berfungsi pada suhu optimum adalah penting dalam proses penetasan.

3. Letakkan Haba ke Telur Subur

Sekiranya anda mempunyai ayam jantan dengan kawanan anda, andaian andaian bahawa kebanyakan telur ayam anda akan menjadi subur.

Tetapi bagaimana anda boleh yakin?

Nah, anda menggunakan kaedah yang disebut kaedah candling.

Mulailah dengan memilih telur yang bersih, tidak tercemar, dan juga saiz yang baik.

Pilih telur segar yang diletakkan hari itu jika boleh.

Dalam proses inkubasi, anda boleh mengetahui jika embrio berkembang dengan memegang lilin sehingga telur. Anda pastinya dapat melihat pertumbuhan dalam telur.

Menggunakan Inkubator

Pertama sekali, penting untuk mengetahui bahawa anda tidak boleh membersihkan telur apabila anda menariknya dari klac hen anda. Sebabnya adalah kerana terdapat lapisan yang secara semula jadi diletakkan pada telur yang dimaksudkan untuk melindungi embrio.

Sekiranya dikeluarkan, embrio anda tidak akan selamat.

Seperti yang saya katakan di atas, telur segar lebih baik. Tetapi, jika atas sebab tertentu anda tidak bersedia untuk mengeram telur anda, mereka boleh diletakkan dalam kadbod telur dan disimpan di antara 50-60 darjah Fahrenheit sehingga 10 hari.

Simpan telur anda dengan bahagian lemak telur yang menunjuk.

Apabila anda sudah bersedia untuk meletakkan telur anda di dalam inkubator, simpan di sana selama 21 hari. Anda perlu menyemak suhu dan kelembapan secara berkala. Dengan mengatakan secara berkala, maksud saya, semak seperti hidup bergantung padanya kerana, pada hakikatnya, ia berlaku.

Jika dengan sedikit kelembapan terlalu tinggi atau rendah, gunakan span yang lembab dengan saiz yang berbeza. Bergantung kepada jika anda memerlukan lebih banyak kelembapan.

Anda juga mungkin perlu menambah lebih banyak air ke inkubator sepanjang 18 hari pertama.

Apabila anda mencapai hari 18, anda pasti mahu menambah air ke inkubator untuk meningkatkan tahap kelembapan.

Anda boleh membeli inkubator yang menghidupkan telur untuk anda, tetapi jika anda memilih untuk menghidupkannya secara manual, anda perlu menandakan setiap sisi dengan X dan O. Ini akan membantu anda menjejaki telur mana yang telah dihidupkan dan yang tidak .

Putarkan telur sekurang-kurangnya 3 kali setiap hari, jika tidak lebih.

Sekiranya anda menghidupkan telur lebih daripada 3 kali pastikan ia adalah bilangan ganjil sehingga embrio tidak beristirahat di sisi telur yang sama selama 2 malam berturut-turut.

Teruskan menukarkan telur anda sehingga hari ke 18.

Jika ini kelihatan terlalu banyak untuk anda, maka anda juga boleh membeli pemetik telur juga.

Selepas 18 hari pertama, anda akan meninggalkan telur sahaja untuk menetas.

4. Chicks akan membuat debut mereka

Pada hari ke 18, anda mungkin akan mula melihat telur bergerak sendiri. Ini kerana anak ayam telah membentuk dan memulakan proses penetasan. Biarkan mereka menjadi. Anak ayam akan mula memasuki lubang kecil melalui hujung telur yang lebih besar.

Apabila mereka melakukan ini, anak ayam akan mengambil nafas pertama. Kemudian anak ayam akan berehat dari mana saja dari enam sampai dua belas jam. Ini membolehkan paru-paru mereka menyesuaikan diri dengan udara yang bernafas di luar telur.

Jadi jangan panik.

Sesetengah orang berfikir sesuatu mungkin salah dengan anak ayam mereka. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh berbuat apa-apa untuk membantu proses penetasan bersama kerana burung sangat rapuh dalam keadaan ini. Anda tidak mahu menyebabkan kecederaan.

Selepas tempoh istirahat enam hingga dua belas jam, anak ayam akan menyelesaikan proses penetasan.

Biarkan anak ayam dan kering di dalam inkubator.

Apabila mereka benar-benar kering, anda boleh memindahkan mereka ke kotak brooder di mana mereka akan hidup sehingga mereka bersedia untuk keluar sendiri.

5. Apa yang Harus Anda Lakukan Dengan Anak Ayam Baru Anda

Setelah anak ayam anda dipindahkan ke kotak brooder mereka, anda perlu memastikan bahawa mereka mempunyai lampu panas pada mereka untuk kehangatan.

Berikut adalah brooder yang baik yang anda mungkin ingin beli:

Tetapkan suhu brooder berdasarkan usia ayam anda, mulakan dengan 95ºF pada minggu pertama kemudian turun 5 darjah per minggu sehingga mereka bulu penuh (biasanya minggu 6-8).

Atau, berhenti pada 70ºF.

Kemudian anda perlu membekalkannya dengan suapan pemula anak ayam dan air. Pada usia enam minggu, anda perlahan-lahan dapat memperkenalkan anak ayam ke seluruh kawanannya.

Pada usia enam minggu, anda perlahan-lahan dapat memperkenalkan anak ayam ke seluruh kawanannya.

Sebagai contoh bagaimana kita melakukan ini, kita memindahkan anak ayam kita ke traktor. Hal ini membolehkan mereka mendapat akrab dengan ayam-ayam lain tetapi masih dilindungi dari pecking yang tidak berkesudahan yang mengambil tempat dengan urutan pecking.

Itulah yang anda perlu tahu mengenai menetas telur ayam.

Ada satu lagi cara untuk melakukannya: tanpa inkubator. Jika anda tidak mahu membeli inkubator dan brooder, anda mungkin mahu mencuba kaedah ini.

Cara Hatch Chicks Tanpa Inkubator

1. Letakkan Broody anda

Mengesan ayam belanda sangat mudah:

Dia akan menjadi yang menggantung di dalam kotak bersarang.

Tetapi tidak semua baka ayam akan menjadi orang bodoh. Binatang brood terbaik adalah Silkies dan Cochins. Oleh itu, jika anda lebih suka menetas telur dengan cara semulajadi maka anda harus menjaga baka itu apabila anda membeli ayam anda.

Satu lagi cara untuk mengenal pasti ayam brood adalah bahawa dia kemungkinan besar akan menjadi lebih agresif. Apabila anda pergi untuk mengumpul telur dia akan memukul dan menggeram anda. Dan sering kali, dia akan menjadi lebih agresif terhadap seluruh kawanan.

Juga, anda boleh memberitahu apabila seorang ayam sedang sakit kerana dia hanya akan bangun beberapa kali sehari untuk makan, minum, dan pergi ke bilik mandi. Oleh itu, jika anda mula melihat ayam anda mengepul lebih besar daripada jumlah biasa sekaligus jangan panik. Dia mungkin hanya menjadi orang bodoh.

2. Putuskan Di mana Anda Akan Membiarkan Sarangnya

Anda mempunyai dua pilihan.

Pilihan pertama adalah anda boleh membiarkan dia duduk tepat di mana dia berada.

Ayam broody biasanya bersarang di dalam kotak bersarang kegemaran. Masalahnya ialah, ayam-ayam lain mungkin bertelur di bawahnya atau masuk ke dalam sarang dan bergerak telur di sekitar yang kemudiannya boleh menjatuhkan mereka. Tetapi yang terbalik adalah anda tidak perlu memindahkannya atau bimbang tentang menyediakan keperluan berasingan untuknya.

Anda juga harus sedar bahawa selepas menetas telurnya, dia akan meninggalkan telur baru untuk menjaga anak ayamnya apabila mereka menetas. Oleh itu, meninggalkan sekumpulan telur separuh masak untuk reput.

Jadi, anda perlu melangkah masuk dan mengeram telur itu dengan inkubator pada ketika itu.

Cuba tandakan telur yang lebih baru jika boleh.

Pilihan kedua ialah memindahkannya ke kotak lain.

Bersiaplah untuk mendapatkan pecked apabila anda melakukan ini. Ia mungkin terbaik untuk menggerakkannya pada waktu malam, dan anda akan mempunyai sarang, makanan, dan airnya yang sudah siap sehingga anda hanya boleh mengambilnya dan meletakkannya kembali ke telurnya di mana dia akan gembira lagi.

3. Inkubasi, Penetasan, dan Menaikkan Anak Ayam Baru

Langkah ini sangat mudah untuk anda kerana dia melakukan semua kerja.

Dia akan terus menetapkan telur-telur ini, pastikan ia hangat, dan gerakkannya selagi ia perlu dipindahkan. Sebaik sahaja mereka menetas dia akan menjaga telurnya juga.

Selepas mereka menetas, anda mempunyai satu lagi keputusan:

Adakah anda akan memisahkannya dari kawanan untuk membesarkannya?

Atau adakah anda akan membenarkan dia membesarkan mereka dengan kawanan?

Yang terbalik untuk membolehkannya untuk menaikkan anak ayam dengan kawanannya adalah ayam pahlawan yang dibenarkan untuk berinteraksi dengan kawanan seperti biasa. Ini membolehkan anak-anak ayam untuk diintegrasikan sedikit lebih mudah juga.

Tetapi kelemahan untuk ini adalah bahawa anak ayam kurang dilindungi dari pemangsa. Dan kerana anak ayam hanya boleh makan makanan pemula, ini bermakna seluruh kawanan harus pergi dengan makanan pemula.

Itu boleh menjadi sangat mahal, sangat cepat.

Walau bagaimanapun, jika anda memutuskan untuk memelihara induk ayam dan anak ayamnya, mereka terlepas berinteraksi dengan seluruh kawanannya. Tetapi anak ayam dilindungi lebih baik daripada pemangsa. Dan anda perlu memberi makan makanan starter burung yang lebih mudah pada dompet anda.

Nah, di sana anda mempunyai orang-orang. Itulah bagaimana anda menetas telur ayam secara semula jadi atau dengan inkubator.